Надзвичайна ситуація  |  26.11.18  |  понеділок
 

В Україні запроваджують воєнний стан

Відповідну ініціативу остаточно розглянуть сьогодні, о 16:00, на позачерговій сесії Верховної Ради.

Про це заявив сам Президент України Петро Порошенко після засідання РНБО.

Згідно з процедурою впровадження воєнного стану, спочатку пропозицію висуває Рада національної безпеки, а потім передається на схвалення президенту і затверджується у парламенті.

За словами секретаря РНБО Олександра Турчинова, атака Росії на українські кораблі  є нічим іншим, як агресією, а тому, оцінюючи всі загрози для держави, він прийняв рішення запропонувати введення воєнного стану на 60 діб.

Порошенко схвалив рішення РНБО і підкреслив, що Україна не буде проводити ніяких наступальних дій ні на Донбасі, ні в Криму. Воєнний стан потрібен лише для внутрішньої безпеки і підготовки України до агресії та можливої відсічі, щоб "не допустити сценарій, який практикувала Росія на інших країнах". Він закликав народних депутатів прибути на екстрене засідання в понеділок, 26 листопада, о 16:00, щоб підтримати введення воєнного стану.

Що таке воєнний стан і кому це вигідно?

Інцидент дійсно дуже серйозний, проте, якщо вірити заявам політиків, Україна у стані війни з російськими військами вже кілька років і за весь цей час ніхто і не наблизився до того, щоб ввести воєнний стан. Також невідомо, чому ніхто не оголошував воєнний стан, коли російські війська захопили цілий український півострів чотири роки тому. У будь-якому випадку про доцільність цього рішення можна буде говорити пізніше, коли будуть відомі всі обставини Азовських подій, ну а поки напевно можемо говорити лише про політичні підтексти.

Серед безлічі пунктів змін у громадському та політичному житті після введення воєнного стану можна чітко побачити чиїсь політичні інтереси. Усі ми знаємо, що рейтинги чинного Президента України є дуже низькими. Він, відверто кажучи, заочно програє президентські перегони, і з кожним днем ​​втрачає популярність у народі. Заходи обмежень, передбачені законом про воєнний стан, можуть стати відмінним інструментом політичної боротьби. Ось наприклад у цьому стані в країні взагалі заборонено проводити будь-які вибори й референдуми. І хоча Порошенко нічого не казав про відтермінування виборів, на президентську кампанію це все одно матиме дуже великий вплив, адже заборонені будь-які масові мітинги й демонстрації, не кажучи вже про відверті акції протесту, які останнім часом влаштовують по країні активісти різних ГО з явною претензією до чинної влади. Більш того, влада має право забороняти діяльність організацій, які нібито загрожують суверенітету країни, а це, як ми знаємо, в наших реаліях взагалі можна трактувати як завгодно.

І якщо в Україні можуть приймати закони про обмеження діяльності телеканалів (мова про "112-й і "NewsOne") у мирний час, то важко уявити, під яку загрозу можуть потрапити опозиційні ЗМІ, коли їх у будь-який момент можна назвати "підривниками" українського суверенітету, знаходячись у воєнному стані. А що вже говорити, якщо в законі чітко прописано, що влада має право встановлювати контроль над підприємствами, поліграфіями, видавництвами і телерадіоорганізаціями, якщо це необхідно. Саме ЗМІ в основному формують соціальні смисли перед виборами, а тому можливість тиску на журналістів і наповнення інформаційного простору "потрібними" акцентами може дати фору представниками чинної влади перед виборами, нехай навіть якщо цей режим воєнного стану протримається кілька місяців. Також не забуваємо, що в парламент багато разів намагалися протягнути закони про обмеження інтернету. 

Чи проголосують?

Зрозуміло, що попереду ще засідання Верховної Ради, де всебічно розглянуть це питання і приймуть остаточне рішення. І якщо зазвичай у парламенті туго проходять всі відповідальні ініціативи, то тут цілком можливо, що депутати схвалять пропозицію Президента. Річ у тім, що, по-перше, дві головні провладні партії ("ББП" і "Народний фронт") повинні підтримати військовий стан. І хоча ці політсили не сформують собою більшість, навіть якщо прийдуть на засідання в повному складі (що мало ймовірно), не виключено, що закон підтримають інші фракції, особливо, якщо в кулуарах було досягнуто певних домовленостей. При цьому, навряд чи за ВП проголосує "Батьківщина" - у Юлії Тимошенко впевнені, що чинний президент хоче використати це в політичних цілях. Скептично ставляться до ініціативи і у Ляшка, хоча ми знаємо, що радикали не надто гребують приймати закони, вигідні владі, як би сильно їх лідер не любив критикувати коаліцію. Швидше за все виступлять проти представники Південно-східної опозиції і "Самопомочі" .Проте не варто забувати, що є ще позафракційні депутати і нардепи груп "Воля народу" і "Відродження".

Таким чином, в парламенті за кілька років виникла така плутанина, що складно заздалегідь прогнозувати результат голосування, особливо якщо врахувати тенденцію фракцій домовлятися заздалегідь про підтримку того чи іншого законопроекту на взаємовигідних умовах. У будь-якому випадку все буде відомо сьогодні, о 16:00, під час обговорення цього питання на позачерговому засіданні.

ДОПОВНЕНО

На сайті Президента з'явився текст указу, яким ває вводитися воєнний стан. Його направлено до Верховної Ради, тепер усе в руках народних депутатів.

Президент України Петро Порошенко, відповідно до статті 107 Конституції України постановив:

1. Увести в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 26 листопада 2018 року "Щодо надзвичайних заходів із забезпечення державного суверенітету і незалежності України та введення воєнного стану в Україні" (додається, таємно, без пункту 12 - нетаємно).

2. Контроль за виконанням рішення Ради національної безпеки і оборони України, введеного в дію цим Указом, покласти на Секретаря Ради національної безпеки і оборони України.

3. Цей Указ набирає чинності з дня його опублікування.

Рада національної безпеки і оборони вирішила:

1. Констатувати, що дії Російської Федерації проти кораблів Військово-Морських Сил Збройних Сил України, що мали важкі наслідки, становлять злочин збройної агресії і підпадають під пункти "с" і "d" статті 3 Резолюції 3314 (XXIX) Генеральної Асамблеї ООН від 14 грудня 1974 року.

2. Визнати за необхідне введення в Україні особливого правового режиму для створення умов з відсічі збройній агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загроз державній незалежності, суверенітету та територіальній цілісності України.

3. Запропонувати Президентові України ввести з 14 години 00 хвилин 26 листопада 2018 року воєнний стан в Україні строком на 60 діб до 14 години 00 хвилин 25 січня 2019 року.

4. Міністерству закордонних справ України:

звернутися до держав, що підписали Меморандум про гарантії безпеки у зв'язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 5 грудня 1994 року, з пропозицією негайно організувати консультації з приводу акту збройної агресії Російської Федерації проти України;

невідкладно ініціювати скликання засідань Ради Безпеки ООН, Постійної Ради Організації з питань безпеки і співробітництва в Європі;

організувати консультації Президента України, Міністра закордонних справ України з лідерами союзницьких і партнерських держав, Європейського Союзу, керівництвом ООН, ОБСЄ, інших міжнародних організацій.

5. Міністерству закордонних справ України, Міністерству інформаційної політики України невідкладно організувати інформаційну кампанію щодо доведення до керівництва іноземних держав, впливових міжнародних політичних, економічних, громадських кіл об’єктивної інформації про черговий акт збройної агресії Російської Федерації проти України.

6. Міністерству оборони України, Генеральному штабу Збройних Сил України невідкладно в установленому порядку уточнити Мобілізаційний план Збройних Сил України, зокрема обсяги призову резервістів оперативного резерву першої черги.

7. Генеральному штабу Збройних Сил України невідкладно:

1) подати Президентові України пропозиції щодо введення в дію документів з питань застосування Збройних Сил України та інших військових формувань;

2) організувати протиповітряну оборону України з метою прикриття важливих державних об’єктів, промислових районів, адміністративних центрів держави та угруповань військ (сил) від ударів з повітря;

3) внести на розгляд Ради національної безпеки і оборони України пропозиції щодо залучення інших військових формувань та правоохоронних органів до здійснення заходів правового режиму воєнного стану;

4) передбачити заходи часткової мобілізації, організувати та провести навчальні збори з резервістами оперативного резерву у необхідних обсягах.

8. Міністерству внутрішніх справ України, Службі безпеки України вжити невідкладних заходів з метою забезпечення громадського порядку, охорони і оборони об’єктів критичної інфраструктури, охорони іноземних дипломатичних представництв.

9. Службі безпеки України вжити невідкладних заходів щодо посилення контррозвідувального, антитерористичного та контрдиверсійного режиму, інформаційної безпеки.

10. Службі безпеки України, Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим суб’єктам забезпечення кібербезпеки вжити заходів щодо забезпечення кібербезпеки.

11. Адміністрації Державної прикордонної служби України посилити охорону державного кордону з Російською Федерацією та адміністративної межі з Автономною Республікою Крим.

12. Таємно.

 
 

Популярні новини на інших новинних ресурсах

Loading...