У львові  |  24.10.19  |  четвер
 

Чи потрібен Львову кабінет огляду водіїв на стан сп’яніння: усі за і проти

Із січня 2017 року у Львівському наркодиспансері перестав працювати кабінет огляду водіїв на стан сп’яніння. Зараз, через майже три роки, у Львові активісти вимагають відкрити його знову.

Активісти - за відновлення кабінету

Акція біля ЛОДА

На початку вересня у Львові зареєстрували електронну петицію до Львівської облради з вимогою відновити кабінет огляду водіїв на стан алкогольного та наркотичного сп'яніння. Мотивували це тим, що кількість нетверезих водіїв за кермом не зменшується, а ось кабінети, де їх оглядають, - так. Зокрема, зараз є лише два таких спеціалізованих місця - комунальна “Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова” та “8-а міська клінічна лікарня м. Львова”.

Раніше у Львівському обласному наркодиспансері, що на Науковій, 49 також був такий кабінет, але через скандал із ексголовою Жовківської РДА, яку визнали тверезою за результатами аналізу, хоч поліцейські помітили явні ознаки сп’яніння, кабінет закрили.

Автор петиції та представник організації “Pitbull Lviv” Микола Ільчук розповів у коментарі , що 15 жовтня у Львівській ОДА відбулась апаратна нарада за участі Маркіяна Мальського, де заслухали вимогу громадськості відновити кабінет огляду водіїв на стан наркотичного та алкогольного сп’яніння. Зокрема, за цю ініціативу виступає громадська організація “Pitbull Lviv”, яка допомагає правоохоронцям виявити нетверезих водіїв.

Паралельно з нарадою, біля будівлі ЛОДА відбулась і акція, де вимагали якнайшвидше відкрити цей кабінет. На самій же нараді заслухали представників поліції та департаменту охорони здоров’я облдержадміністрації, але чіткої позиції влади щодо того, хто й коли має відкрити кабінет і хто проводитиме обстеження водіїв-порушників наразі немає.

“Поки медики зволікають і “спихають” це питання одне на одного, страждають люди, тому що наркоманів за кермом у Львові немає де обстежувати”,

- зазначив Микола Ільчук.

За словами активіста, відновлення кабінету дозволить продовжити діалог з медиками в цьому руслі й комунікацію щодо відкриття інших кабінетів у Львові й області. Бо на стан наркотичного сп’яніння водіїв у Львові немає де перевірити уже більше 2,5 років; на стан алкогольного сп’яніння перевіряють у двох комунальних лікарнях Львова та у районних медустановах, але нетверезі водії для лікарів не є пріоритетом. Тому що для медиків на першому місці завжди стоять пацієнти, які потребують невідкладної допомоги, відтак, отримання результатів аналізу займає до 3 - 4 днів. Водії-порушники про це знають і часто цим зловживають.

Проблема полягає також у тому, що жодна лікарня не має необхідного обладнання та реактивів, щоб робити аналізи на наркотичне сп’яніння. І як наслідок, третині затриманих на нетверезому водінні вдається уникнути відповідальності.

А що по закону?

Речник львівської патрульної поліції Мар’ян Шпитак розповів у коментарі для , що за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння в Україні передбачена адміністративна відповідальність за ст. 130 КУпАП.

При цьому зазначимо, що за даними патрульної поліції, за 2018 рік по Україні склали більше 110 тисяч протоколів за ст. 130 КУпАП на водіїв, що сідали у нетверезому стані за кермо.

Львівські патрульні з січня по грудень 2018 року склали 2815 протоколів за ст. 130 КУпАП, з них 2542 протоколів розглянуто судами, 826 – 32,5% (на суму 8 млн 680 тис. 200 грн) закрито на підставі п.1 ст.247 КУпАП, п.7 ст.247 КУпАП, ст.21 КУпАП, ст.22 КУпАП.

Із січня по кінець серпня 2019 року на Львівщині патрульні склали 1447 за тією ж статтею на нетверезих водіїв. З них лише 560 було розглянуто в судах і накладено штрафи на суму 6 млн 619 тис. 800 грн, ще 184 протоколи закрили на підставі п.1 ст.247 КУпАП, п.7 ст.247 КУпАП, ст.21 КУпАП, ст.22 КУпАП.

Існує також Наказ МВС та Міністерства охорони здоров’я України № 1452/735 від 9 листопада 2015 року, який затверджує Інструкцію про порядок виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції. Інструкція визначає два типи огляду водія: на місці зупинки правоохоронцями або у медичних закладах. До останніх відносять як найближчий стаціонарний заклад охорони здоров’я, так і спеціально обладнані пересувні пункти (автомобілів) від медзакладів. Міністерство охорони здоров’я України затверджує перелік закладів, де можна проводити огляди водіїв на стан сп’яніння, і перевіряти нетверезих “пацієнтів” може лише лікар, який пройшов тематичне удосконалення за відповідною програмою згідно з чинним законодавством.

Наказ департаменту охорони здоров’я ЛОДА від 12.02.2018 №98 включає в себе перелік медзакладів, де можна перевірити водіїв на стан сп’яніння у Львові та області, де на всю Львівщину є лише 30 таких лікарень, а на все місто Львова - лише 2. Як уже зазначалось, це Лікарня ШМД та 8-ма міська клінічна лікарня.

Перелік лікарень, де роблять огляд водіїв

Список лікарів, які можуть перевіряти водіїв на стан сп’яніння, формує начальник управління охорони здоров’я Львівської міської ради, відповідно до того ж таки Наказу МОЗ України і МВС України від 09.11.2015 № 1452/735. Головний медик Львова також забезпечує відповідні заклади медичним обладнанням, тест-системами для визначення вмісту етанолу, наркотичних речовин, лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції в біологічних середовищах людини; а також проводить тематичні семінари з лікарями. Контролює ситуацію т.в.о. заступника директора департаменту охорони здоров’я Львівської ОДА Андрій Васько.

За словами Мар’яна Шпитака, є низка проблем, які виникають в працівників патрульної поліції під час оформлення матеріалів за ст. 130 КУпАП, збору доказів у відповідності до процедури передбаченої нормами КУпАП та спільного Наказу МОЗ України і МВС України № 1452/735. Насамперед, це відсутність лікарів, які пройшли тематичне удосконалення за відповідною програмою згідно з чинним законодавством, зокрема, лікарів-наркологів. По-друге, медичні заклади не укомплектовані експрес-тестами, необхідними реактивами для проведення огляду на стан наркотичного сп’яніння.

Крім цього, у Львові немає цілодобового спеціалізованого медичного кабінету для проведення огляду на стан наркотичного сп’яніння, а термін для надання медичних висновків за результатами огляду займає від 2 до 4 днів.

Речник патрульної поліції у Львівській області також зауважив, що з 1 січня 2020 року в Україні почне діяти Закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень” №2617-VIII. Зміни передбачають, що відповідальність за нетверезе водіння буде кримінальною, і замість ст. 130 КУпАП з’явиться стаття №286-1 Кримінального кодексу України. Санкція статті передбачає відповідальність за перше порушення у вигляді штрафу від 17 до 34 тисяч грн, з одночасним позбавленням права керувати транспортними засобами до 3 років. Повторне вчинення правопорушення каратиметься штрафом до 51 000 грн, із позбавленням права керувати транспортними засобами до 3 років.

Що кажуть медики?

У департаменті охорони здоров’я Львівської ОДА зазначають, що для організації медичних оглядів водіїв на стани сп’яніння потрібно забезпечити високий рівень територіальної доступності таких оглядів та створити можливість їх проходження у якомога більшій кількості закладів охорони здоров’я, насамперед тих, що працюють у цілодобовому режимі.

Також у департаменті зсилаються на той самий наказ МВС/МОЗ України №1413/27858 і зауважують, що первинний огляд на стан сп’яніння проводить поліцейський без медичної освіти та його висновок є чинним в суді.

“Відповідно, проведення медичного огляду лікарем з вищою медичною освітою не має викликати сумніву в органах правосуддя. Також відповідно до вищезгаданого наказу, при проведенні огляду на стан сп’яніння не вимагається консультація лікаря-нарколога”, - йдеться у повідомленні Департаменту.

У ЛОДА також навели статистику за січень - вересень 2019 року, згідно з якою, у закладах охорони здоров’я Львівщини провели 6141 медогляд водіїв. Найбільше - у Бродівській, Золочівській, Самбірській та Буській центральних районних лікарнях.

“Управління охорони здоров’я Львівської міської ради має змогу додати до переліку закладів охорони здоров’я, яким надано право проводити медичні огляди, інші заклади охорони здоров’я м. Львова, у яких цілодобово функціонують приймальні відділення, що будуть проводити огляди на стан сп’яніння водіїв транспортних засобів за скеруванням працівників патрульної поліції м. Львова”,

- додали в Департаменті.

Кореспондент  намагався отримати коментар у представника управління охорони здоров’я Львівської міськради щодо цього питання, але у прес-службі установи відмовились його коментувати, мотивуючи це тим, що такі кабінети не є їхньою компетенцією.

У відповідь на запит у КНП ЛОР “Львівський обласний медичний центр превенції та терапії узалежнень” (наркодиспансер) розповіли, що відновлення кабінету оглядів водіїв на стан сп’яніння на вул. Науковій у Львові неможливе з кількох причин.

По-перше, проведення таких оглядів не є функцією закладу охорони здоров’я, що надає третинну (високоспеціалізовану) медичну допомогу. По-друге, такі огляди є одним із елементів забезпечення безпеки певних територій, тож належить до компетенції органів місцевої влади. Проводяться огляди у територіальних закладах охорони здоров’я, в районах Львівщини та містах обласного підпорядкування - у приймальних відділеннях медзакладів лікарями різних спеціальностей, і Львів - не виняток.

По-третє, як зазначають у наркодиспансері, такі медичні огляди можуть проводити лікарі та фельдшери після проведення навчання, і їм не потрібна кваліфікація лікаря-нарколога. Проводити їх можна у приймальнях лікарень, які працюють цілодобово.

Окрім цього, згадана вище Інструкція МВС і МОЗ передбачає, що для оглядів може використовуватись будь-яке обладнання, в тому числі тест-системи, які дозволені МОЗ, мають сертифікат відповідності та свідоцтво про повірку робочого засобу вимірювальної техніки. Тобто, за словами лікарів, немає обмежень в переліку обладнання, яке може використовуватись для лабораторних досліджень у цьому випадку, головне, щоб техніка була зареєстрована в Україні.

Щодо вартості проведення такої процедури, то в різних медзакладах вона відрізняється, але повинна включати: комунальні платежі, амортизацію приміщень та обладнання, заробітну плату медичних працівників, вартість розхідних матеріалів для проведення лабораторних досліджень тощо.

“Забезпечення необхідним обладнанням, розхідними матеріалами закладів охорони здоров’я перебуває в компетенції керівників закладів охорони здоров’я і фінансується з місцевих бюджетів”,

- резюмували у Львівському наркодиспансері.

***

Зважаючи на все сказане вище, можемо зробити висновок, що поліцейські та люди, які активно з ними співпрацюють і стикаються з нетверезими водіями на практиці, потребують додаткових спеціалізованих кабінетів у Львові й області, де би фахівці їх оглядали на стан сп’яніння. Медичний висновок був би беззаперечним доказом винуватості порушника в суді. Наразі ж далеко не кожен протокол може бути задоволеним, а нетверезий водій - покараний, про що свідчить також статистика, надана патрульною поліцією Львівської області.

Тим часом, лікарі продовжують заперечувати необхідність облаштування таких кабінетів, зсилаючись на те, що такі огляди можна провести у закладах охорони здоров’я (як бачимо, по факту - далеко не у всіх і далеко не кожним лікарем, на обласний центр, яким є Львів, таких закладів лише два). І тут питання не у відсутності фінансування, адже функціонування таких кабінетів оплачується з бюджету, до якого громадяни України сплачують податки, а у небажанні медиками брати на себе відповідальність за неправильно сформульований висновок - у прямому чи переносному сенсі...

Про це повідомляє 032.ua

 
 

Популярні новини на інших новинних ресурсах